23 August 2011

The Doctors

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..


aku tiba-tiba sudah jatuh cinta pada profession seorang doktor.
bukan ape, dulu kalau dengar doktor, memang tak berkenan langsung.
memang tolak awal-awal lah. gambaran doktor kan budak skema, nerd, ulat buku.
haha. tapi berbeza dengan sekarang. rase masyuk kot tengok doktor.
erm, tidak laa bermakna aku nak jadi doktor, tapi aku kagum laa tengok doktor-doktor sekalian.

semuanya gara-gara tv show ni.




aku tak tahu laa kalau astro ade tayang cite ni ke tak sebab aku memang tak ada astro.
tapi aku ade channel singapore. hehe.
cerita ni di tayang setiap hari isnin sampai jumaat, 2 kali sehari.
sekali lepas sahur. aku x ingat laa pukul berapa sebab aku memang tak tengok laa yang pagi buta tu.
lagi sekali pukul 10 sampai pukul 11 pagi.
tv show ni memang ditunggu aku laa.

best kot.
tv show ni ade 4 host.
4-4 doktor pakar.



Dr. Travis 
yang paling hensen tu. hoho.
E.R. physician

Dr. Lisa 
Obstetrician and gynecologist

Dr. Jim
Pediatrician

Dr. Drew
Plastic surgeon and reconstructive surgery expert

sangat best kot dyorang.
sekali tengok, mcm tak percaya dyorg ni doktor pakar.
sangat selamba.
kagum laa.
so siapa kata jadi doktor mesti tension selalu?
dyorang ni siap boleh buat part time jadi host rancangan lagi.

show ni banyak bagi pendedahan tentang penyakit, prevention, tindakan, dan banyak sangat-sangat fakta-fakta baru.
mungkin disebabkan aku ni manusia yang cintakan fakta, aku jadi suka cerita ni.
macam belajar benda baru.
at least tak lah beku kepala otak aku cuti ni tak buat apa-apa.
benda yang selama ni kita anggap remeh, sebenarnya boleh bg kesan dekat kita.

salah satu fakta yang menarik minat aku.

kajian mendapati terdapat gene MALAS dalam badan manusia ni.
gene ni membuatkan tindakan kita lembap dan slow.
so kalau malas tu, lepas ni boleh salah kan gene pulak laa kan.
haha.

lagi satu,

otak manusia capai saiz maksimum pada umur lingkungan 20-25 tahun.
lepas tu otak akan mula mengecut sedikit demi sedikit.
jadi doktor2 tu pesan.
dalam lingkungan umur tulaah kene gain paling banyak knowledge.
that's why umur biasa orang dapat first degree dalam lingkungan umur tu.
erk, ape kaitan? haha.


dan banyak lagi laa.
mostly mesti ade kaitan ngan kepakaran dyorg laa. 
pembedahan plastik, pertolongan cemas, mengandung, kanak-kanak.
kire aku belaja jadi ibu y baik laa. ngeh3.
tapi pasal makanan, diet, exercise pon ada.
part yang tak best, tentu laa bile dyorg bercakap pasal plastic surgery laa.
tp overall show ni sangat menarik.


ni website show ni.
kepada bakal-bakal doktor, sila laa melawat.
mana tahu boleh tambah ilmu di dada tu.




see, nampak tak keterujaan aku pada show ni.
bukan laa nak kata aku sekarang rasa nak jadi macam doktor.
dapat laki doktor pon jadi laah.
hahahaha.
ok, mula la tu.
papepon, aku rase at least aku menambahkan pengetahuan aku cuti ni dari termenung tengok tv ngan lappy je sepanjang hari. sekurang-kurangnya ada jugak benda berfaedah aku buat. hehe.


*habes laah budak rumah aku bila balik mesir balik nanti.
kene hadam ceramah fakta dari aku laa jawab nya.
hehehe.*





.....




1 comments:

eiyrararara said...

berghh, mntap. mmg pencinta fakta ni