18 December 2011

susu.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..


amboi. rajen lak update blog ye.
azyan, makin dekat exam, makin sakan duduk depan laptop.
dush.
(_ _!)



ok. siapa suka minum susu?
aku tak suka minum susu.
tapi aku suka sangat makan cereals ngan susu.
satu-satunya cara untuk aku minum susu yang putih bersih tu adalah dengan cereals.
bagi laa susu tu banyak mana dalam mangkuk tu, aku boleh minum.
tapi kalau bagi aku satu gelas penuh susu, aku akan tolak sebelum sempat aku bau pun lagi aroma dia.
erghhhhh. kenapakah?
aku pon x tahu kenapa. mind set mungkin.
aku rasa aku dah makan susu ngan cereals dari aku umur 3 tahun lagi.
sampai besar, kalau lapar, tulaa yang aku cari.
makanan sampingan terbaek!
adik beradik aku pun kaki makan cereals ngan susu ni.
dulu masa sekolah rendah, setiap pagi sarapan tu.
mungkinkah tu salah satu faktor aku tinggi?
siapa tahu kan. hehehe.

masa zaman sekolah menengah, duduk hostel.
jarang lah makan.
sekarang dekat mesir, stok cereals sentiasa ada kat rak buku.
erk, rak buku penyimpan makanan. bagus azyan!
oh, satu lagi. aku kalau makan, mesti nak ade dua jenis cereal yang beza-beza.
ngada-ngada x?
cornflakes dengan choco pop ke, choco pop dengan honey pop ke, ape2 lah.
kalau kat malaysia, kombinasi cookies crisp, milo dengan cornflakes adelah yang TERBAEK!
itu dah tiga jenis ye. hehe.

kalau kat malaysia, aku x pernah ambek kesah susu yang aku minum.
sebab ade susu yang berlabel FRESH MILK kat mana-mana pasaraya.
susu-susu ini mesti duduk dalam petisejuk dan di jual juga di dalam peti sejuk bukan diatas rak-rak botol air.

expired date mesti paling lama pon 2 minggu je. lepas tu basi.
rasa nye umph! memang sedap.

bila sampai-sampai mesir, wallaaaaa. aku xde jumpa satu susu pon yang berlabel FRESH MILK.
oh, mungkin di tanta saje kot.
yang ada susu berlabel FULL CREAM ngan SKIMMED MILK.
lepas tu boleh tahan setahun lebih.
susu dalam peti ais tu expired bulan 12, 2013. waaahhh.
aku rasa kat malaysia pun ada susu gini, tapi sebab aku x pernah beli aku x tahu nama spesifik susu ni.
yang aku tahu, ni bukan susu segar lah. 

dua-dua susu ni x sesedap fresh milk yang aku selalu minum.
tapi x pela. jalan jelaa.
lepas tu aku search laa mana lagi baik.
full cream ke skimmed milk.
jujurnye, full cream laa lagi sedap dari skimmed ni even x sesedap fresh milk kan.
tapi ramai cakap skimmed milk lagi bagus n berkhasiat.
sebab fat dia kurang dari 1%.

contoh nya artikel ni.



tapi lepas tu aku jumpa ni,


aku nak highlight perenggan last,


5. SKIM MILK IS MARKETED AS A HEALTH FOOD TO MAKE MONEY

Food companies make more money from their dairy products if they can take the cream off milk and sell the cream as whipping cream, ice cream or other, more expensive products. In order to do this, skim milk must be perceived as a good product. Companies and organizations have intentionally marketed skim milk as a health food, although there is much evidence to suggest the opposite.

bleerrrghhhhh~
x paham aku. dah macam ade konspirasi laa pulak.

jadi aku pun konfius.

so sekarang keputusan aku.





aku nak gilir-gilir.

minggu ni skimmed milk. minggu depan full cream. gaaaaaah!!

habes cerita.

jom sarapan!





......

0 comments: