12 June 2012

semangat untuk diri sendiri.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..


esok,
13 JUNE 2012
aku bakal exam Anatomy Head and Neck.



antara banyak-banyak subjek yang aku ambek,
subjek ni yang paling aku tak berminat.
tak tahu kenapa susah sangat nak timbul rasa minat pada subjek ni.
mungkin sebab banyak sangat yang kene dihafal kot.
belajar subjek ni seronok.
part nak menghafal tu yang kurang seronok siket.
adesss.

respek ah sama budak medik yang hafal anatomy satu badan.
aku yang belajar kepala ngan leher ni pon dah naik menyong.
tapi ilmu ni sangat lah penting untuk seorang dentist.
kenapa laa hati ni berat sangat nak rasa minat menghafal.
orang kata subjek yang kita minat, kita tak akan rasa terpaksa pun nak hafal.
aku sokong kenyataan ni.
contoh subjek Dental Materials yang aku sangat suka itu.
aku rasa semua menarik jadi aku tak ada laa rasa seksa sangat nak menghafal.
hmmmm.


tapi minat ke tak minat,
bukan alasan tak boleh study kan?
bukan alasan tak boleh hafal kan?
kak yana kata,

kalau Allah nak jadikan kita orang hebat,
tak kan laah Allah nak bagi benda yang mudah je.
bila benda tu susah, baru lah kita nak menghargai benda tu.
InsyaAllah lepas ni boleh jadi manusia yang hebat.
:)

so, tiada alasan lagi.
suka ke tak suka,
minat ke tak minat,
paksa siket otak tu untuk menghafal semua nama ni.
semua relationship, communication, branches, tributaries, dan sewaktu dengan nya.
usaha usaha usaha.
kang tak lepas, kene repeat paper,
tak sudah menyesal kang.
baik lah bagi yang terbaik,
lepas tu apa natijah nye,
semua kat tangan Allah.
at least dah berusaha semaksimanya.
tak ada laa rasa menyesal kan.



jadi Azyan A Aziz,
stop merungut dalam hati.
stop rasa serabut.
stop rasa hopeless n helpless tu.
and give it your best effort.
kalau Allah kata kau gagal jugak paper ni,
sekurang-kurang nya dah bagi yang terbaik.
kan?
so buat apa merungut.
baik lah mulakan menghafal dengan hati yang tenang.
lagi banyak merungut, lagi laa payah nak masuk kepala tu.
lagi cakap banyak tak study lagi,
lagi laa rasa terbeban nak fokus pada apa yang tengah baca.
tenangkan hati anda. 
selawat banyak-banyak.
ada 27 jam lagi sebelum exam.
InsyaAllah, dengan izin Nya,
kau boleh habeskan menghafal semua ni.
boleh, boleh, boleh.
chaaiiyookkk azyan!!


ok, membebel sorang-sorang pulak mak cik ni.
=.='


doakan aku.
doakan banyak-banyak.
Rabbuna Yusahhilna.



........


0 comments: