27 November 2012

say ALHAMDULILLAH.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

tarik nafas, pastu hembus kuat-kuat.
woooaaaaaahhhhhhh.
okeyh. seronok nya habis test.
wink3.
semalam aku ada Oral Pathology test.
tak tahu laa nak kata kuiz ke, test ke, exam ke.
masuk 5 chapters, merangkumi 89m/s daripada buku.
erk, sah-sah tak ada kerja sampai muka surat pun aku kira.
ahaha.

salah satu tajuk yang masuk tu,
Developmental Disturbance of Oral and Para-Oral Structures.

tajuk ni sangat banyak penyakit yang perlu di hafal,
tapi tajuk ni jugak membuatkan aku mengucap syukur Alhamdulillah banyak-banyak pada Allah sebab hindarkan aku dari semua penyakit yang aku belajar tu.

tajuk ni tentang penyakit-penyakit yang kene pada manusia masa proses pembesaran.
most of these diseases are congenital diseases yang mana sejak lahir lagi dah ada.
dan 60% daripada penyakit ni tidak diketahui punca nya. unknown causes. sedih sangat tengok gambar-gambar baby yang kene penyakit-penyakit ni. :'(

sebab tu aku cakap,
banyak-banyak laa bersyukur pada Allah.
Alhamdulillah. Alhamdulillah.

nak share laa beberapa gambar daripada penyakit-penyakit yang aku rasa bertuah sangat Allah tak pilik aku untuk jadi salah seorang penghidap nya. aku tak dapat bayangkan kalau aku kat tempat mereka-mereka ni.


Pierre Robin Syndrome

bila baby tu tutup mulut.

bila baby tu bukak mulut.

rahang mandible dia sangat kecik. complete cleft palate. biasa nya penyakit ni diikuti dengan kegagalan jantung, dan kadang-kadang mental retardation.

Cleft Lips and Palate


ada macam-macam jenis. kalau cerita pun, org bukan paham. yang gambar A tu, dalam bahasa melayu nye, bibir sumbing.
kalau yang sumbing bibir nya saje, sekarang teknologi dah canggih. boleh di bedah tanpa meninggalkan parut.
yang aku sayu sangat bila tengok gambar yang kene cleft lips and palate. macam-macam masalah boleh timbul kat baby ni. tak boleh nak hisap susu, boleh kene infection kat middle ear cavity that leads to deafness, gigi tak tumbuh. macam-macam laaa. :'(


Fibromatosis Gingivae atau nama lain nya, Elephantiatis Gingivae


gusi di membesar dan terus membesar. org lain tak ada pon fibrous collagen fibers dekat gusi, tapi dia boleh ada. dasyat kan?

Microglossia



tahukah anda gigi kita ni duduk statik dekat posisi dia sebab force dari lidah dengan force dari pipi?
bila lidah kecik, hanya akan ada force dari pipi menyebabkan rahang tak akan terbentuk. maka jadi laa seperti gambar di atas. lidah dia kecik sangat menyebabkan gigi dan struktur-struktur sekitar semua terjejas.


Amelogenesis Imperfecta



ada macam-macam jenis amelogenesis imperfecta ni. penyakit ni terjadi bila enamel kat gigi tak develop betul2, sama ade kat initiation stage ke, calcification stage ke atau maturation stage. ni bukan gigi dia buruk sebab dia malas gosok gigi ok. 

Hairy Tongue


bukan bermakna tumbuh rambut dekat lidah ye. cuma nye dia ada hypertrophy(pertumbuhan lebih pesat daripada normal) dekat filiform papillae dia. filiform papillae tu salah satu jenis taste bud dekat lidah kita. dan dia tak ada normal desquamation. normally, lapisan paling luar lidah kita akan berganti. tapi dalam kes ni, lapisan makin tinggi dan tak kurang. maka jadi laa macam ada rambut dekat lidah dia. 


ni laa antara penyakit yang sangat-sangat meruntun hati aku. ikutkan macam nak letak semua penyakit yang aku belajar, tapi macam over pulak kan. heeee. seriously, semakin banyak belajar, semakin terasa syukur sangat dekat Allah. itu pon masih susah lagi nak buat apa yang Allah suruh.

Allah dah bagi cukup 28 gigi (sebab 4-4 third molar aku tak tumbuh lagi. hik3).
Allah dan bagi normal occlusion.
Allah dah bagi normal class 1 molar relation.
Allah dah bagi lidah yang normal.
Allah dah bagi gusi yang sihat.
Allah dah bagi gigi yang tak banyak pit and fissure.
Allah dah bagi bibir yang terletak pada tempat nya.
Allah dah bagi macam-macam.
itu pon masih payah nak bersyukur ke?

sebab tu lecturer cakap,
kita tengah mengkaji ciptaan Allah yang paling hebat. meski pun kita cuma concern bahagian mulut saje, tapi dah cukup banyak untuk buktikan kebesaran dan kehebatan Allah.
Subhanallah.

"be thankful for what you have.
instead on complaining, say Alhamdulillah" - ambik dari internet. :D





oh, dan tadi evaluation untuk oral screen.
ini subjek Pedodontic.
sobs3.
Allah uji aku dengan 4 kali cast tertanggal dari tempat nya. menyebabkan aku habis masa untuk lekatkan balik cast je.
tak pe laa. redha. 
masa di beri cuma 1 jam saja.
'Alaa kulli hal, berjaya siapkan dan hantar.
:)

ini laa dia bentuk oral screen tu.


ini yang aku buat masa praktis-praktis. dan cast dah kene hantar daa. huuu.
oral screen ni adalah appliance yang perlu direka oleh dentist untuk kanak-kanak yang bernafas ikut mulut(mouth breathing).
bernafas ikut mulut ni adalah salah satu habit yang sangat-sangat tidak bagus untuk pertumbuhan gigi dan bakal menyebabkan kanak-kanak ini menderita di kemudian hari.
maka dentist perlulah mereka oral screen ni yang perlu dipakai oleh kana-kanak terbabit sewaktu tido.
ini salah satu cara 'prenventive orthodontics'
yakni memastikan kanak-kanak ini tak perlu pakai braces di kemudian hari hanya gara-gara habit bernafas ikut mulut.

nak tahu x?
semakin aku belajar dentistry ni,
semakin berkobar-kobar aku nak memastikan gigi anak-anak aku cantik.
erk.
erm. erm. kesian nya anaakkk akuuu.
mesti menderita siapa yang jadi anak aku.
hahaha.
:P



....

0 comments: