24 May 2011

BFF

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..




persoalan,

cuba define istilah 'kawan baik' tu?
perlu ke hidup ni ada 'kawan baik'?


ceh, macam soalan essay. kene define, pastu kene jawab. 


kawan baik? ape tu ye? dulu waktu kecik-kecik zaman hingusan lagi, aku rasa kawan baik tu, kawan yang sentiasa ada dengan kita. 24 jam melekat dengan kita. gaduh-gaduh pon, still  baik je. yang boleh share segala-gala nye laa. minat kat sape, tak puas hati dengan sapa. pastu nak jeles-jeles bila kawan baik kita tu, rapat dengan orang lain. mula lah nk gaduh dengan orang lain tu, sebab konon-konon nya dia nak rampas kawan baik kita tu. haha. lawak kot cara berfikir zaman kanak-kanak dulu.

good friends are like star. you don't always see them. but you know they're always there.

someone yang pernah aku anggap kawan baik tersangat baik, nama dia Khair Sophya Badriyyah. panjang kan nama? haha. kawan baik dengan aku dari tadika kot. sampai sekolah rendah, sampai laa sekolah menengah. lepas aku pindah Kisas, aku dengan dia pun makin renggang. yelaa, balik sebulan sekali pon belum tentu. sekarang macam dah lost contact je. padahal rumah dy, belakang rumah aku je kot. haha. so, itu ke istilah kawan baik?


masuk Kisas, jumpa kawan-kawan baru. kawan susah senang. kawan yang rasa macam tak mungkin dapat jumpa lagi kat tempat lain. tapi tu dikira kawan baik ke? tak kan 13 orang kawan baik kot? law dari pndangan aku, kitorang ni macam kawan sekepala. kawan yang mempunyai cara berfikir yang sama. kawan yang boleh masuk dengan aku. selesa duduk dengan dyorang.  


bila dah besar ni, ok. bajet macam dah besar sangat laa. haha. aku tertanya-tanya, siapa kawan baik aku? apa kepentingan ada kawan baik? dan aku rasa pendapat abah paling terbaik.


buat apa nak ada kawan baik yang specific? kenapa tak buat semua orang jadi kawan baik kita? kawan dengan semua, baik dengan semua, rapat dengan semua. tak perlulah nak berkawan pun ada komitmen. hidup secara bebas. dengan macam ni, hidup kan lebih seronok.


ayat ni, aku dah dengar dari aku tadika. haha. tapi zaman kecik-kecik, kalau tengok orang lain ada, kita pon nak ada. sekarang ni, aku semakin mengakui kata-kata abah ni. cuba bayangkan kalau kita memang berjaya baik dan rapat dengan semua orang. maksud aku, semua orang sekeliling kita. seronok kan? boleh share problem dengan semua orang. law ade masalah, boleh cite je dekat sape2. tak perlu nak tunggu sape2. tak perlu nk risau nak jaga hati siapa. masuk je dengan semua orang. dengan budak-budak rajin study pon boleh lepak sama2. dengan budak-budak bising pon, boleh join. dengan budak-budak alim-alim pon boleh masuk. kan seronok kan?


tapi, buka senang kot. lebih-lebih lagi cara hidup zaman sekarang. macam aku ni, pagi pergi kelas. masuk lecture, habis kelas balik rumah. tak ada kesempatan pun nak beramah mesra lebih-lebih dengan orang lain. hatta kawan sekelas tu, belum tentu aku tegur semua orang setiap hari. sebab memang macam x sempat laa. sebab tu aku rasa aku dah mula bosan hidup macam ni. kehidupan sosial aku jadi terhad. bosan kan?


so, jawapan aku pada perlu ke tak kawan baik tu. 
ye, sangat perlu. tapi biarlah semua orang jadi kawan baik kita.  kan lebih manis hidup tu.
 : )



.........

0 comments: