04 June 2011

Kpop vs Mpop

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..



okayh. siyes tak ade mood langsung nak study.
tak ada mood nak pegang buku.
tak ada mood nak tidur.
yang ada hanyalah mood untuk bercakap dan bercakap.
okayh, membebel laa senang kata.
setelah berhari-hari tak ada mood nak bercakap,
sekarang mood tu datang secara mendadak.
dan semua ahli bait aku dah tidur gara-gara kepenatan buat gigi.
so apa aku nak buat?



hmm. pernah tak rasa x nak buat something tapi kite tetap buat something tu sebab rase mcm tak boleh untuk tak buat something yang kite macam x nak buat tu?


ok, azyan gile.


btw. recently, i found myself listening to Kpop songs.
to be exact, lagu BigBang, DBSK dengan Suju je pon. eh silap, Suju - KRY.
lagu dari mereka-mereka ni je yang aku dengar. lain tu, belum lagi kot.
dulu aku selalu tertanya nape orang suka dengar lagu korea n jepun.
padahal tak faham pape.
but now, i think i understand.

pada aku,


satu, sebab music dia. music Kpop, Jpop. macam lagu orang melayu gak. ada tipikal melayu punya lagu.
dyorang pon ada. tapi mungkin rentak lagu dia n music dia sedap untuk dengar. kadang-kadang tu, lagu tu punya bunyi nak dekat sama. lebih kurg je. tapi still sedap. kene kot dengan jiwa muda-mudi org melayu. 




dua, sebab tak faham pape. haha. 
kalau lagu melayu, ke english ke, kita paham ape dia cakap, so terlebih feeling lak. melayan ayat-ayat manis dia.
ni kite mmg x faham pape dia ckp. nak ikut nyanyi sekali pon mcm nk terbelit lidah. cuma suka dengar suara dgn music dyorg. mantop kot. 




tiga, sebab lirik dia. ok, mmg laa aku x faham lagu dia, tapi bila cari lirik dia,
sedap kot. terer laa. susunan ayat tu. mmg patut laa orang minat.



empat, sebab suara dyorang. sepanjang yang aku tahu, penyanyi korea ni byk training. sangat banyak training.
lepas training, dah mantap, baru debut jadi penyanyi. kalau dengar dyorang nyanyi live, lebih-lebih lagi DBSK, mmg akan kagum kot kalau compare dengan orang melayu. mantop.


kenape tetibe aku cakap pasal Kpop jadah ni?

sebab tadi baru pas tengok video fara post dekat fesbuk.

MAX 24:7

dah lame je cite pasal dyorg ni. sekarang aku baru tergerak nk menulis.



nak kutuk pon, bukan ade faedah pon. puji siket laa,
bagus laa sekarang dah pakai baju tutup dada dgn pusat. :)
pasal tiru identiti tu, aku xde hal.
sebab kalau nak cakap pasal identiti melayu,
tu haaa, irama melayu. yang dulu Siti dengan Noraniza Idris suka nyanyi tu.
tu baru melayu sejati.
sekarang Juara Lagu pon dah xde kategori ni,
nak identiti melayu kejadahnye.
zaman sibuk lagu indon, sibuk cakap Sofaz tiru lagu Indon.
sekarang zaman Kpop, dyorg peniru lak.
padahal maksud lagu melayu sebenar pon aku x faham. 
cuma nya, nampak sangat banyak kurangnya.


dyorg jadi penyanyi tanpa training yang mantop.
hey, GD ngan Taeyang pon training 6 tahun tau baru dapat jadi pnyanyi.
Xiah Junsu lagi lame training. ini macam buat satu group, pastu keluarkan single terbaru.
lepas tu baru sibuk tulis, kami akan betulkan mane salah silap. akan berubah ke lebih baik.
salah silap tu, sepatutnye dah diubah sebelum dyorang mengaku dyorg penyanyi lagi.


dyorang tak ade konsep. terabur.
kalau tengok korea laa kan, once again, BigBang.
setiap ahli ade konsep masing-masing. as a whole group, ade konsep tersendiri.
dulu dyorg hip-hop. sekarang lebih pada cool n macho.
law DBSK, mmg smart gilak laa kan.
law Suju, of coz laa sweet, comey, hiperactive.
bila tengok video dyorg, hailoo.
ade yang pakai macam nak smart dgn pakai kemeja tie lagi. ade yang mcm rase nak comel pakai seluar pink, ade yang macam  ahli sihir dengan pakai coat labuh. tak tahu konsep ape yang nak dibawak. berwarna-warni.


tarian sangat laa hancur.
tak seragam langsung, langsung, langsung! kalau betul nak jadi Kpop, at least belajar laa seragamkan dance tu. memang kemantopan Kpop, pada dance dyorg. jadi kalau nak ikut tu, betulkan lah yang tu. sebab tu pentingnye training. penyanyi kat YG Entertainment kene training sekurang-kurangnya 12 jam sehari tau. sbb tu dyorg mantap. :)


nama yang tak boleh bla. 
orang ramai terima name orang korea sbb mmg azali name dyorg orang korea. 
tapi kalau orang melayu buat name Tameen Jung tu, of coz laa pelik yang amat. sebab tu kot ramai orang tak boleh terime kehadiran dyorg dlm dunia hiburan kot.


aku rase kalau dyorg berjaye berubah hal-hal ni, aku pon xde masalah nak dengar lagu dyorg. aku raseeeee jelaaa kan. hehe.


sah xde faedah post ni. tapi sebab aku dah tak tahu nak bebel ape. topic ape pon, jalan jelaaa. ok cukup. tidur jom.



daedae, don't cry.
try smilling.
:'(


....

3 comments:

eiyrararara said...

haha. patot la tdo lewat. layan 24;7 rupanye. haha

limahdatersukebigbang said...

hahahahahah,,
mak cik atin kalau bace ni msti senyum x sudah..
ye la kn..de owg puji BF dy...full name ag...

AzyanAaziz said...

haha. ok, jangan bagi dy bace post ni cik emah ye. hahaha.